Żuraw samojezdny to dźwignica zabudowana na typowym, odpowiednio wzmocnionym podwoziu samochodu ciężarowego lub na specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym, czerpiący napęd z jednego lub dwóch silników, z których jeden służy wyłącznie do napędu jazdy.
Żuraw samojezdny składa się z wciągarek i wychylnego wysięgnika osadzonego na obrotowym pomoście (kolumnie), co zapewnia podnoszenie i opuszczanie ciężaru oraz jego przemieszczanie przez obrót pomostu i zmianę wysięgu. Maszyna może pracować w dwóch trybach: transportowym i dźwigowym. W trybie pracy dźwigowej, podwozie, w celu zapewnienia stabilności, jest zwykle podnoszone na wysuwnych podporach (łapach), będących częścią urządzenia.
Żurawie samojezdne znajdują zastosowanie najczęściej w budownictwie przy montażu obiektów przemysłowych, wykorzystywane są do prac transportowych i przeładunkowych na terenie zakładów pracy, w portach, na składowiskach, w bazach transportowych itp.
Klasyfikacja żurawi samojezdnych
W zależności od rodzaju podwozia, na którym zamontowany jest żuraw wyróżniamy:
- żurawie samochodowe,
- żurawie jezdniowo-terenowe,
- żurawie terenowe kołowe,
- żurawie gąsienicowe.
Ze względu na rodzaj napędu można wyróżnić żurawie samojezdne z napędem:
- spalinowo – mechanicznym,
- spalinowo – elektrycznym,
- spalinowo – hydraulicznym.
Parametry techniczne żurawi samojezdnych
Udźwig żurawia [t, kg] – maksymalna wartość obciążenia, dla której zaprojektowano urządzenie, i dla której producent zapewnia prawidłową jego pracę. Dla żurawi maksymalny udźwig jest przyjmowany dla najmniejszej dopuszczalnej długości wysięgnika lub wysięgu. Do udźwigu nie wlicza się masy zblocza dolnego, haka – czyli ogólnie urządzeń niezdejmowalnych. Uwaga!: Udźwig żurawia należy zmniejszyć o masę osprzętu (jak np. chwytak, trawersa itp.).
Należy pamiętać, że w żurawiach udźwig zależy od:
a) długości wysięgu,
b) długości wysięgnika,
c) kąta pochylenia wysięgnika,
d) rodzaju olinowania,
e) sposobu podparcia żurawia.
Moment udźwigu [Tm; kNm] – wielkość charakteryzująca zdolność żurawia do przenoszenia ładunków o danym ciężarze, uwzględniająca zmianę wartości udźwigu w zależności od wysięgu. Moment udźwigu należy rozumieć jako ciężar danego ładunku zawieszony na danym wysięgu żurawia.
Wysięg [m] – odległość pozioma od osi obrotu części obrotowej żurawia do pionowej osi urządzenia ładunkowego (np. haka).
Wysokość podnoszenia [m] – odległość pionowa od osi ustawienia żurawia do powierzchni oporowej urządzenia ładunkowego, które znajduje się w górnym położeniu roboczym. Uwaga!: Wysokość podnoszenia należy zmniejszyć o wysokość ładunku, oraz długość ewentualnego zawiesia na którym ładunek jest zawieszony!
Głębokość opuszczania [m] – odległość pionowa od poziomu ustawienia żurawia do urządzenia ładunkowego znajdującego się w maksymalnym dolnym położeniu. Głębokość tą można powiększyć o wysokość ładunku i długość zawiesi.
Kąt obrotu [stopnie] – żuraw samochodowy posiada z reguły możliwość pełnego obrotu wysięgnika, lecz jest ona ograniczona, kiedy na wysięgniku znajduje się ładunek (nie wolno przenosić ładunku nad kabiną samochodu).
Prędkości ruchów roboczych: podnoszenia/ opuszczania [m/min], obrotu [1/m], teleskopowania [m/min]. Prędkość jazdy żurawia samochodowego wyraża się w km/h.
Zdolność pokonywania wzniesień [stopnie] – największe dopuszczalne pochylenie podłoża, które może być pokonane przez żuraw przy stałej prędkości jazdy transportowej. Najczęściej są to wartości średnio 24 – 26 stopni.
Masa żurawia [t] – masa własna żurawia z przeciwwagą i wysięgnikiem podstawowym, bez paliwa, z olejem hydraulicznym i minimalnym roboczym napełnieniem płynami chłodzącymi i smarującymi.
#dzwig #nowysacz #wynajemdzwigow #malopolska # #dzwigkazimierzjanowski #dzwignowysacz #zwyzki #podnosnikikoszwe #krynicazdroj #limanowa #krakow #grybow # zurawsamojezdny #wynajemdzwigu #starysacz #piwnicznazdroj #rytro #nidzica #zakopane #nowytarg #grodeknaddunajcem #brzesko #wojnicz #debica #tarnow